قیمت گذاری کالا

یکی از دغدغه های مهم در بازار خرید و فروش و بازاریابی توانایی قیمت گذاری دقیق روی کالا است. قیمت گذاری روی هر کالا اصول و استراتژی خاص خود را دارد که در این مقاله میتوانید با آنها آشنا شده و بر اساس اصول بازاریابی قیمت گذاری کنید.

اهمیت قیمت گذاری کالا

قیمت کالا تنها موردی است که میتواند باعث کسب درآمد و یا کاهش درآمد شما می شود. روش های قیمت گذاری کالا از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر درست انجام نشود میتواند سود شما را از بین برده و باعث زیان می شود.

انواع روش های قیمت گذاری کالا و خدمات

روش های مختلفی برای قیمت گذاری کالا وجود دارد. استراتژی های قیمت گذاری چهارچوب مشخص خود را دارد که این چهارچوب شامل :

  • قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده (بر حسب هزینه)
  • قیمت گذاری بر پایه ی میزان تقاضا (بر اساس بازار)
  • قیمت گذاری بر مبنای رقابت (بر اساس ارزش کالا در ذهن مشتری)

مفاهیم مهم در قیمت گذاری انواع کالا

برای قیمت گذاری یک محصول باید با سه فهوم زیر آشنا شوید :

قیمت (price)

قیمت به هزینه ای گفته می شود که مشتری برای خرید و استفاده یک کالا پرداخت میکند. قیمت هر کالا باید با در نظر گرفتن استراتژی های مناسب صورت گیرد.

هزینه (cost)

هزینه نیز شامل تمام مخارجی است که به صورت متغییر یا ثابت در جهت تولید کالا صرف شده است.

ارزش (value)

ارزش یک کالا نیز به این معنا است که مشتری اطمینان کافی به قیمت و مزایای کالایی که میخرد داشته باشد. درواقع در ارزش یک کالا نباید اطمینان کالا از هزینه پرداختی کمتر باشد.

استراتژی قیمت گذاری

انجام هر کار برای تعیین نرخ یک کالا استراتژی آن است. اصولی که برای تعیین نرخ یک کالا وجود دارد شامل :

  • قیمت‌گذاری بر حسب هزینه (Cost-Based Pricing)
  • قیمت‌گذاری برحسب ارزش کالا در ذهن مشتری (Perceived-Value Pricing)
  • قیمت‌گذاری بر اساس بازار (market-based pricing)

چگونه برای یک کالا قیمت بگذاریم ؟

روش های مختلفی برای قیمت گـذاری یک کالا وجود دارد. یکی از چیزهایی که بسیار اهمیت دارد این است که در بازار الان نمیتوان به طور قطعی هزینه و مخارج در جهت تولید و تهیه یک محصول را پیدا کرد.

در ابتدا باید هدف خود را برای قیمت گذاری یک کالا مشخص کنید. هدف شامل برای قیمت گذاری شامل این است که بدانید قدر سود میخواهید، چقدر حاضر به ضرر هستید، رقبا شما قیمت محصول مشابه را قدر گذاشته اند.

در مرحله بعد باید تقاضا برای خرید و عرضه کالا مورد نظر را در نظر داشته باشید. بدانید که کالای تولید شده شما چقدر طرفدار دارد ؟ رضایت خریداران چقدر است ؟ آیا مشتریان هنوز هم این محصول را استفاده می‌کنند ؟

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که بدانید بهای تمام شده کالای مورد نظر شما چقدراست. این که شما قدر در جهت تولید و پخش کالای مورد نظر هزینه کرده اید میتواند یک المان مهم در جهت قیمت گذاری باشد.

نکته مهم آخر این است که مشتریان خود را بشناسید تا بتوانید محصول عرضه شده را در زمان مناسب و با قیمت دقیق و حساب شده به بازار عرضه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید