تعریف حسابداری و کار حسابدار

به دلیل اهمیت بالای حرفه حسابداری بر آن شدیم تا به تعریف حسابداری و هدف حسابداری به صورت دانشگاهی و پایه ای بپردازیم و راجع به کار اصلی حسابدار در یک شرکت و ماهیتش توضیحاتی به زبان ساده ارائه دهیم که دانشجویان رشته حسابداری  و تازه وارد های به بازار کار حسابداری  با دیده باز تری به کار خود ادامه دهند.

تعاریف حسابداری

تعریف حسابداری از نظر انجمن حسابداری رسمی ایالات متحده

نظریات مختلفی در مورد حسابداری بیان شده است، اولین نظریه در سال ۱۹۵۳ توسط انجمن حسابداری رسمی آمریکا اعلام شده است که حسابداری را به عنوان جمع آوری، ثبت، طبقه بندی و تلخیص فعالیت های مالی موسسه در قالب اعداد قابل تشخیص به پول و تفسیر حاصل از نتایج این اعداد تعریف کرد.

 پارادایم سود بندی اطلاعات در تصمیم گیری

APV در سال ۱۹۷۷ حسابداری را یک فعالیت خدماتی با هدف جمع اوری  و خلاصه بندی و جهت ارائه به استفاده کنندگان که در تصمیم گیری ها مد نظر قرار گیرد، این امر منجر به پیدایش یک پارادایم مهم در حسابداری گردید تحت عنوان پارادایم سود بندی اطلاعات در تصمیم گیری.

حسابداری زبان تجارت است

در تعریفی دیگر، حسابداری به عنوان زبان تجارت بیان شده است، حسابداری مانند هر زبانی دارای یک سری از علائم است مثل بدهکار و بستانکار، دارای یک سری اصطلاحات است مانند درامد، هزینه، بدهی، دارایی و حقوق صاحبان سهام، همچنین دارای یک سری قوائد است که این قوائد همان استاندارد های حسابداری هستند.

حسابداری به عنوان زبان تجارت، معاملات و رویدادهای مالی را طبق قواعد ثبت، طبقه بندی، تجمیع و در نهایت گزارش گیری می کند. لذا ارتباطی بین شرکت و استفاده کنندگان از طریق این گزارش برقرار می شود بر همین اساس است که حسابداری را به عنوان زبان تجارت معرفی کرده اند.

حسابداری مبنایی برای اندازه گیری ارزش مالی می باشد

همچنین در تعریفی دیگر، حسابداری را به عنوان مبنای اندازه گیری ارزش اقتصادی عنوان کرده اند که حسابدار می بایست واقعیت اقتصادی شرکت را منتشر کند.  شاید برایتان سوال باشد که این مطلب یعنی چه؟ در ادامه به توضیح این مطلب می پردازیم تا متوجه موضوع شوید:

تصمیم گیرندگان که همان سهامداران و مدیران مالی هستند، انتظار دارند حسابداران اطلاعاتی در خصوص ارزش شرکت به انها ارائه دهند. به عنوان مثال ارزش دارایی شرکت و یا ارزش بدهی شرکت.

نظریه دواین از تعریف حسابداری

در سال 1920 اقای دواین اظهار داشت که حسابداری یک روش توصیفی است که همانند سایر جنبه های توصیفی به یک جنبه خاصی می پردازد که همان جنبه مالی است.

سایر تعاریف حسابداری

بعد ها در تعریفی دیگر حسابداری را به عنوان تاریخچه مالی موسسه تعریف کردند و گفتند منبع  اصلی اطلاعاتی که مدیران در گزارشات استفاده می کنند از حسابداری به دست می اید که به عنوان تاریخچه مالی شرکت شناخته می شود.

جمع بندی تعاریف حسابداری

در نهایت برای جمع بندی تعریف حسابداری که از تعاریف قبلی برگرفته شده است باید گفت حسابداری یک فرایند است، فرایند شناسایی، جمع اوری، اندازه گیری و تلخیص اطاعات و گزارش ان به منظور قضاوت اگاهانه استفاده کنندگان و تصمیم گیری منطقی مبتنی بر اطلاعاتی که حسابداران در اختیار انها می گزارند.

هدف حسابداری چیست؟

طبق نظریه حسابداری اسکات، حسابداری دارای چهار هدف اصلی می باشد

  1. در نظریه اسکات که در سال 1966 منتشر گردید اولین هدف حسابداری تصمیم گیری درمورد استفاده ازمنابع محدود می باشد که در واقع همان پارادایم حسابداری معروف خودمان یعنی سودمندی اطلاعات در تصمیم گیری است. یعنی حسابدار باید اطلاعاتی را در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد که در تصمیمات بتوانند از ان استفاده کنند.
  2. دومین هدف حسابداری اسکات  رهبری و کنترل منابع است ، یعنی اطلاعات درون سازمانی در اختیار مدیریت قرار گیرد  که این امر به منظور رهبری و کنترل منابع محدودی است که در اختیار مدیریت گزاشته شده است.
  3. سومین هدف حسابداری، وظیفه مباشرت می باشد که با استفاده از منابع محدودی که مدیریت دارد این هدف تعیین می کند که مدیریت در قبال منابعی که در اختیارش گزاشتند می بایست پاسخگو باشد.
  4. اخرین هدف حسابداری، ایفای نقش اجتماعی است که در واقع این نقش در ادامه وظیفه مباشرت است و تعمیم ان به کل جامعه.

در پرانتز باید گفت: نکته ای که برای حسابداران باید اهمیت بالایی داشته باشد این است که حسابدار می بایست به موارد مالیات و تقلب توجه ویژه داشته باشد.

در پایان هدف کلی حسابداری را می توان این گونه بیان کرد که حسابدار می بایست اطلاعاتی را در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد که بتوانند در تصمیم گیری ها از ان استفاده کنند و مدیریت بتواند در قبال منابع که در اختیارشان قرار گرفته است پاسخگو باشد.

کار اصلی حسابدار چیست؟

 با توجه موارد ذکر شده حتما متوجه شدید که کار اصلی یک حسابدار تفسیر نتایج است در حالی که برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که حسابداری همان دفتر داری است در صورتی که دفتر داری صرفا فن ثبت و طبقه بندی می باشد که امروزه نرم افزار حسابداری بسیاری این کار را به خوبی انجام می دهند، به عنوان مثال همان طور که محاسبات جزیی از ریاضیات است، دفتر داری هم جزیی از حسابداری است و خود حسابداری نمیتوان تلفی نمود.

حسابداران پس از ثبت، طبقه بندی و تلخیص اطلاعات می بایست کار تفسیر را انجام دهند و اطلاعات سودمندی را به استفاده کنندگان بدهند، استفاده کنندگان  درواقع  همان مدیران مالی شرکت، مدیریت شرکت و یا سهامداران بالفعل و بالقوه می باشند که از این اطلاعات که از حسابداری دریافت شده استفاده می کنند.

ناگفته نماند که یک حسابدار خوب می بایست به تمامی قوانین مالیاتی، ارزش افزوده ،استاندارد های حسابداری ،استاندارد های حسابرسی  و قوانین بیمه مسلط باشد تا بتواند کارش را به نحو احسنت انجام دهد.