روش به اجرا گذاشتن مهریه

مهریه و نحوه پرداخت آن بستگی به موارد زیادی دارد. در این مطلب با نحوه به اجرا گذاشتن مهریه و همچنین قانون جدبد مطالبه و چرداخت مهریه بیشتر آشنا می شوید. میتوانید برای گرفتن مهریه از وکیل مهریه نیز استفاده کنید.

نحوه پرداخت مهریه

بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه ، زن پس از جاری شدن خطبه عقد صاحب مهریه می شود و هر زمان که بخواهد می تواند آن را از همسرش بگیرد و هر اقدامی بخواهد می تواند با مهریه خود انجام دهد .

به طور کلی مهریه زن از دو طریق قابلیت دسترسی است:
1-از طرق جرای ثبت 2- از طریق دادگاه خانواده

روش به اجرا گذاشتن مهریه چگونه است ؟

در صورت محرز شدن این شروط سردفتر دفترخانه رسمی مراحل صدور اجراییه را طی می کند و پس از صدور اجراییه ، این مهم را به زوج ابلاغ می نماید زوج هم پس از آنکه ااز ابلاغیه مطلع گردید

10 روز مهلت پرداخت مهریه دارد یا اگر توان پرداخت طی ده روز ندارد باید راهی برای پرداخت ان مشخص کند و اعلام دارد .

اما بهترین روش اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه باید مراحلی شکلی طی گردد که شامل تقدیم دادخواست و تعیین وقت رسیدگی می باشد که باعث می شود این شیوه زمان زیادی را از شما بگیرد.

با ابلاغ اجراییه تقاضای وصول طلب مهریه از اموال زوج یا ضامن او میگردد و در صورت عدم اقدام از طرف زوج معادل مهریه از اموال وی توقیف خواهد شد.

چنانچه باز اقدامی از زوج صورت نگیرد اموال توقیفی به مزایده گذاشته شده و مهریه را دادگاه خواهد گرفت.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه چقدر است ؟

اصولا دادگاه برای رسیدگی به هر پرونده‌ و بسته به نوع پرونده، هزینه دادرسی میگیرد. هزینه دادرسی برای مهریه 5/3 درصد کل مبلغ مهریه خواهد بود.

باید بدانید که هزینه دادرسی با زوجه می باشد. برای همین ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از هر کاری فقط یه قسمت کمی از مهریه را به اجرا بگذارید تا به این روش هزینه دادرسی کمتر گردد. بعد می‌توانید تقاضای اعسار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید