حسابداری شرکت های ساختمانی

حسابرسی شرکت های ساختمانی

شرکت های ساختمانی نوعی از شرکت های پیمانکاری می باشند که مانن سایر اشخاص حقوقی ملزم به ارائه دفاتر روزنامه و کل می باشند لذا این موسسه علاوه بر انجام امور حسابرسی شرکت های بازرگانی و خدماتی و تولیدی و پیمانکاری ارایه خدمات حسابرسی شرکت های ساختمانی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

حسابرسی شرکت های ساختمانی برای وام بانکی

حسابرسی شرکت های ساختمانی برای وام بانکی نوعی قرض دادن پول سوددار است که در زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده انجام می‌شود. حسابداری شرکت های ساختمانی برای وام بانکی دارای انواع مختلفی می‌باشد.

جزئیات حقوقی حسابرسی شرکت های ساختمانی برای وام بانکی در رشته حقوق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مفهوم حسابداری شرکت های ساختمانی برای وام بانکی تاریخچه‌ای قدیمی دارد و به دوران کهن باز می‌گردد.

حسابرسی مالی شرکت های ساختمانی

هر گاه از حسابرسی بدون قید و شرط اضافی یاد شود، منظور همان «حسابرسی صورت‌های مالی» یا به اختصار «حسابرسی مالی شرکت های ساختمانی» است. هدف اصلی این حسابرسی اعتباردهی به صورتهای مالی است.

منظور از اعتباردهی، اظهار عقیده یا قضاوت شخص یا اشخاص مستقل و ذی‌صلاح نسبت به مطابقت تمامی جنبه‌های با اهمیت ادعاهای منعکس در صورت‌های مالی شرکت های ساختمانی با معیارهای تعیین شده یعنی اصول حسابداری است. البته چنین اظهار نظر یا قضاوتی باید مبتنی بر شواهد معتبر و کافی باشد.

حسابرسی شرکت های ساختمانی برای مناقصه

در معنای کلی هر سازه‌ای را می‌توان حسابرسی شرکت های ساختمانی برای مناقصه نامید.

در اینجا منظور از حسابداری شرکت های ساختمانی برای مناقصه بناهای ساخته شده با مصالح بنایی (آهن، سیمان، گچ، آجر و …) می‌باشد. اصولاً حسابرسی شرکت های ساختمانی برای مناقصه را از لحاظ مصالح مصرفی و نوع کاربرد آن می‌توان به دو دسته تقسیم نمود.

دربارۀ انواع حسابرسی و حسابرسی صورت‌های مالی بخوانید.

حسابرسی شرکت های ساختمانی

حسابرسی شرکت های ساختمانی سازه‌ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می‌شود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم می‌کند. حسابرسی شرکت های ساختمانی‌هایی که از نظر بلندا از اندازه مشخصی بلندتر باشند حسابرسی شرکت های ساختمانی‌های بلندمرتبه گفته می‌شود.

در ایران حسابرسی شرکت های ساختمانی بلندمرتبه طبق مصوبه سال ۱۳۷۷ شورای عالی شهرسازی و معماری به حسابرسی شرکت های ساختمانی‌های بالاتر از شش طبقه گفته می‌شود. حسابرسی شرکت های ساختمانی‌های بسیار بلند نیز اصطلاحاًآسمان‌خراش یا برج نامیده می‌شوند.به حسابرسی شرکت های ساختمانی‌های بزرگ و باارزش قدیمی بیشتر عِمارَت گفته می‌شود.

انواع پرداخت در ساخت و ساز و پیمانکاری حسابرسی ساختمان

به دلیل ماهیت خاص مشاغل مرتبط با ساخت و ساز و پیمانکاری، چندین نوع پرداخت در این مشاغل وجود دارد. که بعضاً مختص همین مشاغل هستند و از نظر حسابداری و حسابرسی باید سرفصلهایی جهت ثبت این پرداخت ها معرفی شود مثلاً حساب های مرتبط با پیش پرداخت و پیش دریافت و علی الحساب ها و …

بطور کلی در حسابداری ساخت و ساز و حسابرسی پیمانکاری چهار دسته مخارج وجود دارد:

  1. خرید کالا و مصالح
  2. دستمزد نیروی انسانی
  3. اجاره و کارکرد ماشین آلات و دستگاه ها
  4. سایر هزینه ها شامل هزینه های جاری، اداری، شهرداری، آب، برق، سوخت، پذیرایی و حمل و نقل

در هر یک از گروه های بالا روش پرداخت های متفاوتی جهت تسویه حسابرسی با پیمانکاران، کارگران و پرسنل وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

حسابرسی پرداخت ها بابت خرید کالا و مصالح

در حسابداری ساختمانی مانند سایر شرکت ها ممکن است کالا به صورت پیش خرید، چک، نقد یا نسیه خریداری شود و تفاوت خاصی از این نظر وجود ندارد مگر اینکه نیاز باشد خرید کالا صرفاً در یک پروژه ثبت حسابداری شود و لذا پرداخت نیز باید در همان پروژه ثبت شود.

حسابرسی پرداخت بابت دستمزد و ماشین آلات

یکی از نکات تمایز پرداخت ها در حسابرسی شرکت های پیمانکاری و ساختمانی با سایر شرکت ها در پرداخت دستمزد نیروی انسانی است. در شرکت هایی مانند شرکت های بازرگانی یا تولیدی، پرسنل بر اساس قرارداد به صورت ماهیانه حقوق خود را دریافت میکنند اما در شرکت های پیمانکاری و ساختمانی علاوه بر روش فوق روش های دیگری نیز جهت پرداخت دستمزد وجود دارد.

در حسابداری شرکت های پیمانکاری و ساختمانی، در کارهای دستمزدی، متر مربعی یا کنترات (سر جمع)، پرسنل بر اساس قرارداد کتبی یا شفاهی متعهد می شوند که خدمات مورد نیاز پروژه را ارائه دهند. شرکت پیمانکاری یا ساختمانی نیز متعهد می شود که بر اساس پیشرفت کار به مرور مبالغی را به صورت علی الحساب یا مساعده به پرسنل پرداخت نماید. در نهایت پس از انجام متره و تعیین میزان کارکرد کل مبلغ کارکرد تسویه می شود.

در حسابداری ساخت و ساز یکی دیگر از روش های پرداخت، پرداخت به صورت روزمزد است مثلاً ممکن است به خدمات یک کارگر فقط برای چند ساعت یا روز نیاز باشد که پس از انجام کار دستمزد وی تسویه می شود.

حسابرسی پرداخت بابت هزینه ها

در حسابرسی هزینه ها، هزینه های جاری شرکت های پیمانکاری و ساختمانی نیز مشابه سایر شرکت هاست و قاعدتاً با توجه نوع عملکرد این شرکت ها، اقلام متفاوتی را شامل می شوند. اما نیاز است که سندهای حسابداری جهت پرداخت های هر پروژه به تفکیک ثبت گردد.

حسابرسی پرداخت ها با توجه به عامل تسویه کننده

علاوه بر روش های معمول تسویه حسابرسی شامل پرداخت چک، وجه نقد، پرداخت های بانکی، حواله و کارت به کارت و پرداخت توسط تنخواه دار، یکی دیگر از روش های رایج در حسابرسی ساخت و ساز، پرداخت توسط شرکاء می باشد. یعنی ممکن است با توجه به توافقی که شرکاء با یکدیگر می کنند هر بار که در پروژه حاضر می شوند مبالغی را جهت خرید کالا، دستمزد و سایر هزینه ها پرداخت کنند. در این حالت حسابدار باید این مبالغ را به تفکیک شریک و پروژه در حساب مناسب ثبت کرده و همواره میزان مانده شریک در این موارد مشخص باشد.

هزینه های شرکا در ساخت و ساز ساختمان

در حسابرسی ساختمان توجه شود که این مورد ارتباطی با آورده شریک و سهم الشرکه وی ندارد. البته در برخی از شرکت ها، شرکا در دوره های مقرر مثلا به صورت هفتگی میزان هزینه های پرداخت شده در کل پروژه و میزان پرداخت های هر یک از شرکاء را محاسبه و سهم هر شریک از مخارج آن هفته را مشخص می کنند و هر شریک موظف است در صورتی که کمتر از میزان مشخص شده، هزینه کرده است، مابه التفاوت را به سایرین پرداخت نماید.

مثلاً اگر کل مخارج در هفته 90 تومان شده است و شرکا به ترتیب 20، 40 و 30 تومان خرج کرده باشند سهم هر شریک در این هفته 30 تومان است و نفر دوم باید 10 تومان به نفر اول بپردازد. نفر سوم به اندازه سهمش پرداخت کرده است.

جمع بندی

در مجموع همانطور که اشاره شد پرداخت های گوناگونی در حسابرسی شرکت های پیمانکاری و ساختمانی وجود دارد. با توجه به تعداد زیاد طرف حسابها و پروژه ها، سندهای حسابداری زیادی صرفاً جهت ثبت پرداخت ها و دستمزدها نیاز است. بنابراین در یک شرکت پیمانکاری و ساختمانی تهیه یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی مناسب که قابلیت ثبت پرداخت ها و دریافت ها به تفکیک پروژه و ثبت اتوماتیک اسناد حسابداری را داشته باشد ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید