آموزش حسابداری ساختمانی

در این مقاله به بررسی حسابداری شرکت های ساختمانی و آموزش حسابداری شرکت های ساختمانی به طور مختصر می پردازیم. همانطور که می دانید شرکت های ساختمانی جزء شرکت های پیمانکاری محسوب می شود. به دلیل پیچیده بودن فرایند هزینه ها در طول ساخت و ساز یک ساختمان، پیمانکار ساختمانی نیاز به داشتن اطلاعات جامعی در خصوص حسابداری و حسابرسی ساختمان می باشد.

حسابداری شرکت های ساختمانی به چه شکل است؟

شرکت های ساختمانی جزء شرکت های پیمانکاری محسوب می شود. شرکت های ساختمانی همان طور که از نام آن معلوم است وظیفه اش ساختن یک بنای مسکونی، بنای تجاری، بنای صنعتی و یا یک بنای اداری است. برای شخص حسابدار نوع بنا هیچ فرقی نمی کند و تمامی بنا ها از موادی تشکیل می شوند که اصولا برای ساخت ساختمان است و تنها شرایط آن ها با هم فرق میکند.

حسابداری پیمانکاری یا دارایی ثابت

اولین موضوع این که آیا این شرکت ساختمان را برای خود میسازد یا برای شرکت دیگر. در هر دو مورد پروژه تلقی می شود و فرقی ندارد که ساختمان برای خودش باشد یا ساختمان به سفارش دیگری پیمانکاری شده است.

اگر ساخت ساختمان به سفارش دیگری باشد ، میشود حسابداری پیمانکاری که معقوله خاص خود را دارد و اگرساختمان برای خودش باشد تحت عنوان دارایی ثابت محسوب میشود.در این خصوص برای سند زدن در بدو امر باید بدانیم که کار شرکت مورد نظر چیست؟ و باید بدانیم در چه شاخه و حوزه فعالیتی است.

آموزش حسابداری شرکت های ساختمانی دارایی ثابت

نکته حسابداری شرکت های ساختمانی بخش دارایی ثابت این است که شخص برای پروژه خود مصالح و لوازم خریداری می کند. در این حالت این که چگونه این مصالح را معرفی کنیم بسته به شرایط خاص شرکت دارد.

به عنوان نمونه: در حسابداری شرکتهای ساختمای برای شرکت مهم است که چه مقدار آهن آلات استفاده شده و یا اینکه آمار این مقدار را به تفکیک داشته باشد ( آهن و تیر آهن و نبشی) و ممکن است تفکیک را گسترده تر بخواهد ( آهن و تیر آهن و نبشی با  ذکر شماره ) و این مورد توسط حسابدار باید طوری در سیستم تعریف شود که به راحتی در مواقع درخواست جستجو و دریافت شود.

هزینه ها در حسابداری ساختمانی

 در حسابداری ساختمانی حساب پرداختنی کارکنان و کارگرها بعد از آن باید متناسب با حوزه فعالیت شرکت و با فاکتور های مربوط به مواد مصرفی  شناسایی و ثبت شود. مثلا پیمانکاری که قرارداد راه سازی دارد خرید آسفالت ، قیر ، شن و ماسه جز مواد مصرفی اصلی هستند .

هزینه های سربار و هزینه های عمومی

هزینه ها در حسابداری شرکت های ساختمانی شامل سوخت و کرایه ماشین آلات، کرایه حمل مواد، خرید ابزارآلات (بیل وکلنگ و غیره) بیمه کارگاه و امثالهم جز هزینه های سربار شناسایی میشوند. سایر هزینه های عمومی نیز براساس فاکتورهای موجود ثبت می گردند. سپس بر اساس صورتحساب های دریافتی بانک از کلیه حساب های فعال مبالغ دریافتی حاصل از پیمان ، واریز و برداشت شرکا  و پرداخت های حقوق را ثبت میزنید.

کلیه فیش های پرداختی بیمه و مالیات حسابداری شرکت های ساختمانی در این بخش قابل پیگیری هستند. در نهایت کلیه حساب های خرید و فروش با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارشات فصلی مطابقت داده میشود و کنترل میشود. نباید هیچگونه مغایرتی وجود داشته  باشد. دقت کنید پیمانی که به اتمام رسیده مبلغ شناسایی شده بابت بیمه در کارت پیمان دقیقا با مبلغ مفاصا حساب مطابقت داشته باشد.

تراز آزمایشی در حسابداری ساختمانی

در نظر داشته باشید چنانچه جهت محاسبه حسابداری ساختمان، تراز آزمایشی پایان دوره سال قبل در دسترس نیست میتوانید بر اساس اظهارنامه عملکرد سال گذشته سند افتتاحیه سال مورد رسیدگی را ثبت نمایید. در پایان بعد از کنترل حساب های بانکی و ارزش افزوده و بدهکاران تراز آزمایشی را نهایی کنید . حسابهای موقت را ببندید و سود سال جاری را شناسایی کنید و بعد از اطمینان کامل اقدام به ارسال اظهارنامه و بعد تحریر دفاتر نمایید.

جمع بندی آموزش حسابداری شرکت های ساختمانی

آموزش حسابداری شرکت های ساختمانی به طور کلی برای این گونه حسابداری که در واقع شخص ساختمانی را برای خود می سازد، در دارایی ثابت یک  میشود گروه حساب، یک حساب کل تعریف میکنیم تحت عنوان پروژه در حال ساخت و حساب معین را باید مواردی که در ساخت ساختمان نقش دارد مانند مواد و مصالح، دستمزد افراد، ماشین آلات ساخت مثل میکسر و دستگاه جوش و میتواند هزینه های عمومی از جمله هزینه برق و آب مصرفی، غذا برای کارگران ساختمانی و غیره نیز داشته باشد را ذکر میکنیم.

بیشتر بدانید: حسابرسی شرکت های ساختمانی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید